Dikuasakan oleh Blogger.

Services

Services
Sound & Light System, Event Management, Recording, Studio, Books, Boutique, Photography, Wedding Planner, Transportation, Videography, Designing & Printing. Interested with the services?? Kindly text to 012-5829252.

Aku

Jurutera di KTF Engineering (M) Sdn. Bhd. Graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam Sarjana Muda Kejuruteraan (Komunikasi) di Kulliyyah Kejuruteraan. Tokoh Pelajar Putera 2004, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Nibong Tebal, Pulau Pinang. Melibatkan diri secara aktif dalam gerakan mahasiswa dalam dan luar kampus. Mantan Presiden Persatuan Pelajar Kejuruteraan 2006/2007 (Matrikulasi UIAM), mantan Pengerusi Perhubungan Awam, Majlis Perwakilan Pelajar UIAM 2008/2009 dan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia bagi sesi 2009/2010. Email : hang_jebat25@yahoo.com

Followers

Ke arah negara Malaysia yang selamat

Rabu, 29 September 2010

Kejadian jenayah di Malaysia sejak akhir-akhir ini kerap dipaparkan kepada umum melalui saluran televisyen, akhbar mahupun internet. Laporan dan berita yang dipaparkan oleh media menunjukkan peningkatan kejadian jenayah yang tinggi di negara ini terutamanya jenayah yang melibatkan pembunuhan dan rompakan bersenjata. Kes jenayah yang dilaporkan juga termasuklah kes-kes berprofil tinggi yang melibatkan orang kenamaan.

Peningkatan kadar jenayah di negara ini ternyata menimbulkan kebimbangan kepada banyak pihak termasuklah pihak kerajaan, Kementerian Keselamatan Dalam Negeri, PDRM dan masyarakat. Kebimbangan di kalangan penduduk terhadap kebarangkalian menjadi mangsa jenayah adalah tinggi. Sebagai rakyat Malaysia, saya khuatir jika indeks jenayah ini semakin meningkat, rakyat akan berasa tidak selamat dan merasakan keselamatan mereka terancam. Justeru, mereka cenderung untuk mempertikaikan tahap keselamatan negara dan merasakan Malaysia sebagai sebuah Negara yang sudah tidak selamat untuk didiami.

Oleh itu, pengkajian tentang faktor dan kesan terhadap peningkatan kadar jenayah ini hendaklah dilakukan dengan segera dan teliti bagi mewujudkan sebuah negara Malaysia yang aman dan selamat. Penyelidikan dan pengkajian secara mendalam terhadap sistem keselamatan dan undang-undang di Malaysia adalah amat relevan dan perlu dilaksanakan. Kesan buruk bakal dihadapi oleh negara jika keadaan ini berterusan termasuklah kesan kepada ekonomi, sosial, hubungan antarabangsa, politik dan pendidikan. Ianya ternyata akan merugikan masa depan Malaysia dan membantutkan hasrat kerajaan sepertimana yang digariskan dalam RMK10, teras strategik kelima dalam iaitu Mewujudkan persekitaran kondusif ke arah mempertingkatkan kualiti hidup. Terma ini ternyata penting bagi mempertingkatkan keyakinan rakyat terhadap keselamatan awam .

Jika dilihat dalam konteks dan skop yang lebih luas, Kementerian Keselamatan Dalam Negeri dan PDRM perlu bertindak dengan lebih bijak dan pantas dalam menangani permasalahan ini. Pertamanya, saya merasakan perlunya kerajaan mempertingkatkan tahap keberkesanan sistem hukuman yang sedia ada yang dikenakan ke atas jenayah yang dilakukan terutamanya jenayah berat, terutamanya jenayah dadah. Sebagai contoh, tempoh hukuman penjara yang dikenakan kepada penjenayah. Pada pendapat saya, tempoh hukuman penjara yang dikenakan perlu dipanjangkan. Tempoh tahanan dan hukuman yang sedia ada perlu dikaji secara lebih teliti terhadap keberkesanannya memandangkan kadar jenayah negara di tahap yang serius. Langkah ini adalah untuk memupuk kesedaran dan rasa gerun dalam diri penjenayah mahupun masyarakat.

Selain itu, saya berpendapat bahawa, langkah yang boleh diambil oleh kerajaan untuk menurunkan kadar jenayah di negara ini adalah dengan memperketatkan sistem jaminan yang diberikan kepada penjenayah. Wang jaminan yang dikenakan kepada penjenayah sebagai denda dan hukuman dilihat kurang memberi kesan dan kesedaran yang mendalam kepada penjenayah tersebut. Ini kerana mereka hanya perlu membayar sejumlah wang sebagai hukuman terhadap kesalahan yang mereka lakukan. Ia tidak menjadi masalah kepada penjenayah terutamanya penjenayah yang melibatkan golongan elit. Jadi, tidak hairanlah jika penjenayah yang sama ditangkap berulang kali kerana mereka mampu membayar wang jaminan. Oleh itu, saya melihat sistem jaminan yang sedia ada perlu diketatkan sebagai usaha untuk mengurangkan kejadian jenayah di Malaysia.

Disamping itu, pihak Kementerian Penerangan Malaysia juga hendaklah memperbanyakkan maklumat dan informasi tentang kesan buruk dan hukuman yang akan dikenakan terhadap penjenayah yang melakukan jenayah terutamanya jenayah berat. Segala maklumat dan informasi berkenaan hukuman dan kesan buruk perlu disampaikan kepada masyarakat dalam usaha memupuk kesedaran di kalangan mereka. Kualiti pendidikan di dalam penjara dan pusat pemulihan akhlak juga hendaklah dititikberatkan oleh semua pihak terutamanya pihak penjara. Penerapan kesedaran tentang jenayah yang dilakukan haruslah dilakukan dengan lebih agresif dan bijak. Kesemua langkah ini tidak akan memberi kesan positif tanpa kerjasama daripada semua pihak. Justeru, saya ingin mengajak semua rakyat Malaysia supaya memberi kerjasama kepada pihak yang berwajib dan tidak terlibat dengan sebarang aktiviti jenayah. Saya percaya, masa depan yang cerah menanti Malaysia jika kadar jenayah dapat dikurangkan.


0 comments:

Catat Ulasan

banner125125 d'famous_125x125 ads_box ads_box ads_box
 

Politik

Ikon

Berita