Dikuasakan oleh Blogger.

Services

Services
Sound & Light System, Event Management, Recording, Studio, Books, Boutique, Photography, Wedding Planner, Transportation, Videography, Designing & Printing. Interested with the services?? Kindly text to 012-5829252.

Aku

Jurutera di KTF Engineering (M) Sdn. Bhd. Graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam Sarjana Muda Kejuruteraan (Komunikasi) di Kulliyyah Kejuruteraan. Tokoh Pelajar Putera 2004, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Nibong Tebal, Pulau Pinang. Melibatkan diri secara aktif dalam gerakan mahasiswa dalam dan luar kampus. Mantan Presiden Persatuan Pelajar Kejuruteraan 2006/2007 (Matrikulasi UIAM), mantan Pengerusi Perhubungan Awam, Majlis Perwakilan Pelajar UIAM 2008/2009 dan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia bagi sesi 2009/2010. Email : hang_jebat25@yahoo.com

Followers

Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan

Rabu, 7 April 2010
6 Mac 2010
ESSET, BANGI

Objektif utama Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan, MPPK adalah untuk membincangkan isu-isu nasional mahasiswa. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) telah diwakili oleh 4 exco MPP, antaranya ialah Muhammad Firwan Norliza (Presiden), Mohd Aklil Ayob (Timbalan Presiden 1), Hidayatul Karimah Mahyuddin (Setiausaha Agung) dan Muhammad Syazwan Suhaimi (Bendahari Kehormat). Kumpulan 5 dimenterai oleh Presiden MPP UIAM yang dicadangkan oleh Saudara Syahir (UM) dan disokong oleh Saudara Hadi (UMK).

Kumpulan 5 yang disertai seramai 37 MPP seluruh Malaysia mencadangkan 14 usul dan 1 usul yang telah dipersetujui bersama ialah "Suara Perwakilan Mahasiswa di Peringkat Parlimen". Sebelum kumpulan 5 membentangkan perbincangan kertas kerja, Presiden MPP UIAM mencadangkan agar masa perbincangan dipanjangkan kerana masa yang diberikan oleh pihak pengurusan amat singkat sedangkan isu dan usul yang dibincangkan melibatkan isu nasional dan memerlukan perbincangan serta perbahasan yang matang. Presiden MPP UIAM juga meminta agar pihak pengurusan membentangkan semula isu-isu yang telah dibangkitkan pada MPPK yang lepas dan kemukakan juga usul-usul yang masih belum selesai dan usul-usul yang telah diluluskan. Selain itu juga, Presiden MPP UIAM meminta supaya usul-usul lepas yang telah diluluskan dapat dilaksanakan dengan sewajarnya. Hal ini kerana, rata-rata usul yang dibentangkan oleh kumpulan 1 hingga 4 adalah usul-usul yang agak sama dan berbangkit (mendapat maklum balas daripada mantan MPP Sesi 2008/2009). Antaranya adalah isu kad pelajar dan potongan harga untuk pengangkutan masalah sosial dan akhlak serta isu pembangunan di luar bandar (Sabah dan Sarawak).

Terdapat juga isu-isu yang agak menarik yang dibahaskan. Antaranya adalah potongan harga tambang penerbangan dan isu mengenai pertahanan negara. Kumpulan 5 dan 6 pula bersependapat untuk mengusulkan "Wakil Mahasiswa dalam Parlimen" (kumpulan 6 mencadangkan supaya menggunakan istilah Senator) supaya dapat menyelesaikan masalah-masalah berbangkit. Hal ini juga dapat memastikan suara mahasiswa didengar, peranan mahasiswa diiktiraf dan isu mahasiswa diselesaikan dengan cara yang berorentasikan mahasiswa. Walaupun usul ini memerlukan perincian yang sedalamnya, tetapi ia adalah satu permulaan yang baik ke arah mahasiswa merdeka. Sebarang cadangan, pendapat atau komen boleh diutarakan pada entri ini. Sekian daripada saya.

Muhammad Firwan Norliza
Presiden,
Majlis Perwakilan Pelajar,
Sesi 2009/2010,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.



*Telah mendapat makluman sebelum 19 Mac 2010 bahawa usul "Suara Perwakilan Mahasiswa di Peringkat Parlimen" telah ditolak pihak Kementerian Pengajian Tinggi untuk dikemukakan kepada Timbalan Perdana Menteri, YAB. Tan Sri Muhyiddin Yassin.


4 comments:

Siapakah Aku? berkata...

Salam `alaykum...
teruskan perjuangan...

Tanpa Nama berkata...

best nye dpt merasa pengalaman mpp d IPTA... mesti mantap kn prestasi korg.=)

Faizreen berkata...

best nye dpt merasa pengalaman mpp d IPTA... mesti mantap kn prestasi korg.=)

Siapakah Aku? berkata...

Salam `alaykum...
teruskan perjuangan...

Catat Ulasan

banner125125 d'famous_125x125 ads_box ads_box ads_box
 

Politik

Ikon

Berita