Dikuasakan oleh Blogger.

Services

Services
Sound & Light System, Event Management, Recording, Studio, Books, Boutique, Photography, Wedding Planner, Transportation, Videography, Designing & Printing. Interested with the services?? Kindly text to 012-5829252.

Aku

Jurutera di KTF Engineering (M) Sdn. Bhd. Graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam Sarjana Muda Kejuruteraan (Komunikasi) di Kulliyyah Kejuruteraan. Tokoh Pelajar Putera 2004, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Nibong Tebal, Pulau Pinang. Melibatkan diri secara aktif dalam gerakan mahasiswa dalam dan luar kampus. Mantan Presiden Persatuan Pelajar Kejuruteraan 2006/2007 (Matrikulasi UIAM), mantan Pengerusi Perhubungan Awam, Majlis Perwakilan Pelajar UIAM 2008/2009 dan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia bagi sesi 2009/2010. Email : hang_jebat25@yahoo.com

Followers

Mahasiswa UIAM Menuntut Keadilan Ke Atas Kematian AMINULRASYID

Jumaat, 14 Mei 2010
Kes kematian Allahyarham adik Aminulrasyid 15 tahun, pelajar tingkatan 3 , Sekolah Menengah Seksyen 9, Shah Alam telah mengejutkan negara apabila beliau mati ditembak polis di bahagian kepala. Kes Aminulrasyid bukanlah kes pertama yang melibatkan anggota polis. Sebelum ini, Shahril Azlan Ahmad Kamil, 25 tahun turut mengalami peristiwa ngeri apabila terkena tembakan rambang seorang anggota polis pada 16 April 2009 yang lalu.

Dalam kes ini, Mahasiswa UIAM berpendapat bahawa beberapa pihak perlu mengambil langkah yang bijak bagi menangani kes-kes sebegini. Pihak berkuasa terutamanya Polis Di Raja Malaysia (PDRM) perlu bertindak dengan lebih teliti bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang. Pihak polis perlu mematuhi prosedur dan etika yang telah digariskan di dalam Kanun Prosedur Jenayah sewaktu menjalankan tugas. Mahasiswa UIAM ingin mencadangkan supaya pihak PDRM menjelaskan prosedur dan etika penggunaan senjata api agar orang ramai tidak membuat andaian yang salah setiap kali pihak polis melepaskan tembakan ketika bertugas. Selain itu, pihak PDRM juga perlu menyiasat kes ini dengan saksama untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap integriti polis sebagai satu badan penguatkuasa undang-undang yang berkhidmat dengan telus dan adil. Seterusnya, kredibiliti PDRM tidak akan dipersoalkan lagi.

Mahasiswa UIAM mahu mengajak masyarakat umum untuk melihat isu ini daripada pelbagai sudut. Adalah menjadi satu ketidakadilan jika hanya PDRM yang dipersalahkan. Tanpa prejudis, Aminulrasyid Amzah telah melakukan kesalahan kerana memandu tanpa lessen. Persoalannya, bagaimana remaja semuda 15 tahun boleh mengendalikan kenderaan sewenang-wenangnya. Siapa yang bertanggungjawab membenarkan remaja ini memandu kenderaan selewat jam 2 pagi? Tak lain tak bukan tanggungjawab itu jatuh ke atas batu jemala ibu bapa remaja itu. Ada sebabnya mengapa undang-undang digubal agar remaja di bawah usia 18 tahun tidak dibenarkan memandu. Dalam kes ini sendiri, kita dapat melihat dengan jelas betapa tidak matang seorang remaja 15 tahun yang membuat keputusan untuk tidak berhenti apabila di arahkan anggota polis untuk berbuat demikian. Kerana ketakutan dan cuak dengan keadaan yang tidak dijangka, remaja tersebut tidak dapat berfikir dengan waras. Akhirnya, keputusan yang dibuat memakan diri sendiri. Maka, ibu bapalah yang berperanan mengawal tindak tanduk anak-anak mereka. Budaya ‘beritahu kalau nak ke mana-mana’ perlu diterapkan ke dalam diri anak-anak sebagai tanda hormat dan sayang kepada ibu bapa seterusnya memudahkan urusan mengawal pergerakan mereka. Dalam erti kata lain, anak-anak dengan sendirinya tidak akan rasa dikawal kerana itu adalah disiplin yang telah diterapkan sedari mereka kecil. Bak kata pepatah, ‘sayangkan anak tangan-tangankan’. Bertegas tak bermakna tak sayang. Sayang pula tak bermakna membiarkan anak-anak bebas melanggar undang-undang.

Mahasiswa UIAM juga mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham atas kejadian yang berlaku. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan diempatkan bersama orang-orang yang beriman. Kami menyeru kepada semua pihak termasuklah pihak kerajaan, Polis Di Raja Malaysia (PDRM), dan masyarakat Malaysia keseluruhannya agar memandang serius terhadap kes-kes seperti ini. Semoga keadilan dapat ditegakkan serta keselamatan negara lebih terjamin pada masa akan datang. Akhir kata, seloka bangau oh bangau yang saling menunding jari ke arah satu sama lain haruslah kita jadikan sebagai iktibar bagi mengelakkan permusuhan jika kesahihan sesuatu pekara itu belum nyata.

0 comments:

Catat Ulasan

banner125125 d'famous_125x125 ads_box ads_box ads_box
 

Politik

Ikon

Berita