Dikuasakan oleh Blogger.

Services

Services
Sound & Light System, Event Management, Recording, Studio, Books, Boutique, Photography, Wedding Planner, Transportation, Videography, Designing & Printing. Interested with the services?? Kindly text to 012-5829252.

Aku

Jurutera di KTF Engineering (M) Sdn. Bhd. Graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam Sarjana Muda Kejuruteraan (Komunikasi) di Kulliyyah Kejuruteraan. Tokoh Pelajar Putera 2004, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Nibong Tebal, Pulau Pinang. Melibatkan diri secara aktif dalam gerakan mahasiswa dalam dan luar kampus. Mantan Presiden Persatuan Pelajar Kejuruteraan 2006/2007 (Matrikulasi UIAM), mantan Pengerusi Perhubungan Awam, Majlis Perwakilan Pelajar UIAM 2008/2009 dan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia bagi sesi 2009/2010. Email : hang_jebat25@yahoo.com

Followers

PRK UIAM 2011

Isnin, 21 Februari 2011
16 Februari 2011, KAED Gallery IIUM dipenuhi dengan mahasiswa mahasiswi yang bakal bertanding pada sesi pemilihan SRC 2010/2011. Dengarnya semua nya berjalan dengan lancar walaupun ada sedikit masalah kecil yang berjaya diselesaikan.

Sepanjang 4 tahun menyaksikan pilihanraya kampus, rasanya UIA sentiasa 'aman' daripada provokasi-provokasi yang tidak diingini. Mungkin ada yang tidak sukakan perkara yang sedemikian tapi saya pasti, UIA mampu menjadi role model kepada semua Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.
SPR UIA membenarkan calon untuk berkempen melalui facebook dan media elektronik. Mungkin UIA menyahut baik kata-kata Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia, "Kita ni bukan berada kurun ke -18 sekarang ni". Saranan yang santai tetapi mampu memberi kesan terhadap pembangunan mahasiswa.
Semuanya bermula apabila notis pemilihan SRC IIUM pada 26 Februari 2011 iaitu 2 hari selepas Annual General Meeting SRC 2009/2010 yang menyaksikan penyerahan satu referendum kepada UIAM dan satu memorendum kepada KPT. Maka, bubarlah SRC IIUM 2009/2010 apabila keluarnya notis tersebut.
Saya personally ada yang kenal beberapa calon yang bertanding dan ada yang tak pernah nampak muka pun sebelum ini. Terus terang, calon yang bertanding perlu tahu dulu apakah itu SRC sebelum masuk bertanding. Contohnya seperti Sakinah. Pengkritik tetap Syazwan, Treasurer SRC IIUM. Hehe.

Nur Sakinah Sulaiman (left), KENMS Constituency.
Mula mangenali Sakinah ni masa dia jadi Assistant Secretary General EMSS tapi dalam facebook jer la. Rupa-rupanya dia ni baik dengan Karimah, Secretary General SRC IIUM. Mungkin sebab Karimah ni dulu Secretary EMSS kot, nak perturun ilmu. Banyak la juga Karimah minta tolong dia. Nak dijadikan cerita, Sakinah jadi Assistant Secretary General dalam CONVEST 2010. So, sedikit sebanyak, tahu la juga perjalanan SRC dan CONVEST sebab selalu naik turun tingkat empat tu.

 Ni pulak Faris.

Hafizul Faris Che Razlan (right), AIKOL Constituency.
Kenal dia pun sebab dia baik dengan Izyan Hazwani a.k.a. Yan, Chairperson Welfare Secretariat. Rasanya banyak la juga dia tolong Yan. Antara salah satunya, C.He.R.I.S.H - Cleanliness & Health Reflect Inner Shine. Dia jadi PM. From my view, it is a very fresh new program, which is good. Saya pun tak monitor banyak pun sangat program tu tup tup, boleh tahan la. Dengan siap khemah lagi kat river side. Ingatkan mula-mula simple jer program dorang. Kalau siapa-siapa perasan poster budak buang sampah dalam tong sampah, ultraman dan cute turtle exercise, pelangi, ha program dorang la tuu.
Antara calon yang menarik perhatian di KIRKHS adalah Rizwan, mantan President IRKHS'S. Start kenal mesti la dalam meeting Kulliyyah Based Society Coordination Club (KBSCC). Mungkin nak mengulangi zaman Adib Hatim, President IRKHS'S tahun 2006/2007 dan menjadi President SRC tahun 2007/2008. Banyak idea-idea yang menarik Rizwan ni masa meeting. Dan kalau sesiapa pernah pergi Baitul 'Izzah, pejabat IRKHS'S, pernah nampak notis, exco lambat datang meeting, kena denda, nice!! Lagipun, dia seorang jer calon daripada IRK, tapi ok la kan, mantan President IRKHS'S calon dorang. Seorang pun insyaAllah cukup.

Mohd Rizwan Mat Zain, KIRKHS Constituency.
PRK kali ni membenarkan mahasiswa INSTED mengundi. Alhamdulillah, perjuangan SRC 2009/2010 disambut baik pihak pentadbiran. Siapa cakap SRC IIUM senyap. Semua ada strateginya janji apa yang diidam mahasiswa yang boleh dibuat dalam jangka masa pendek dan relistik, dapat. Sebelum ni INSTED ada kerusi tapi ditarik balik antara alasannya, INSTED bukan kulliyyah, bukan institute. Tapi tak pernah pula dapat jawapan bertulis tentang perkara sedemikian.

Mimi Nor Shahudda Setapani, INSTED Constituency.
Mungkin kah Nik Hanis dan Mimi (wakil guru wanita mungkin??) akan mengepalai bakal-bakal pendidik di INSTED? Setakat yang kenal, Mimi ni dan Nik Hanis pula exco BEDSA. Sopan dan hormat orang dorang ni. Rajin minta tunjuk ajar orang mende yang dia tak faham especially hal-hal kepimpinan. Saya pasti Nik Hanis dan Mimi ni seorang yang "Biar hati di langit, tetapi kaki tetap menjejak bumi". Penting untuk bakal guru mempunyai idealime dan berjiwa besar tapi dalam masa yang sama, tak sombong dengan ilmu yang ada, sabar dengan anak didik walaupun bukan senang nak ajar murid yang berbeza kepandaian ni. Senior dorang yang cerita cam mana dorang kat INSTED.

Nik Muhammad Hanis Nek Rakami (left), INSTED Constituency.
Duk tengak facebook SRC IIUM, tengok-tengok ada orang tag gambar Fitri. Laa, rupanya Chairman AGM SRC pun masuk bertanding. Maksudnya, dia mesti la datang AGM nak tahu report SRC, mungkin dapat diambil point-point penting untuk penambahbaikan. Itu la penting sebab ada jer calon yang tak pernah nampak pun kat aktiviti SRC, tiba-tiba jadi calon. Hmm, macam mana la dorang nak bawak SRC kalau tak tau per yang SRC dah buat. Manifesto dia pun macam menarik and from my view, realistik, mampu untuk dicapai.

Muhammad Fitry Hussin, AIKOL Constituency
Rupanya bukan Fitri seorang jer, Mahirah, Secretary AGM pun bertanding. Comfirm dia tau nye isu-isu SRC dah dia yang jadi pencatat. Dan yang menariknya, Mahirah satu-satunya calon sister di KIRKHS. Adakah dia mampu memikat hati semua pengundi sisters di IRKHS? Adakah dia mampu mangalahkan Zatil Arifah yang menang undi tertinggi dua tahun berturut-turut? Mungkin sifunya Zatil telah banyak menurunkan ilmu?

Mahirah A. Rashid, KIRKHS Constituency.
Lupa pula seorang lagi, Iqbal kawang si Mang, Chairperson Spiritulity &  Islamization Secretariat. Mang banyak juga minta tolong si Iqbal ni masa dia jadi SRC. Maklumlah, dorang dah kawan rapat masa dari Darul Quran lagi. Hafiz tuu ;-) Rasanya dia la kot satu-satunya al-hafiz yang masuk bertanding. Advantage SRC IIUM ada hafiz dalam barisan kabinet berbanding universiti lain. CGPA pun gempak jer tengok.

Mohamad Iqbal Ab. Wahab, KENMS Constituency.
Hmm, setakat itu dululah nukilan kali ini. Tak sempat nak cerita pasal semua calon sebab bukan kenal semua pun. Ni pun sebab pernah tengok dorang support SRC 2009/2010 dulu. Bak kata orang, ada rasa 'sense of belonging' kat SRC. Kalau calon pun tak rasa SRC hak mereka, apatah lagi mahasiswa UIAM. Jangan lah kita nak harapkan bila dorang menang nanti nak students support kalau dorang dulu pun tak pernah nak ambik tahu pasal SRC masa jadi mahasiswa biasa.
Apa-apa pun selamat berjaya kepada semua calon. Anda semua telah pun 'menang' walaupun sebelum hari pengundian kerana berani berhadapan dengan massa dan ada rasa bertanggungjawab terhadap hala tuju UIAM selepas ini. Adakah peratusan keluar mengundi akan meningkat selepas 3 kulliyyah di Gombak telah menang tanpa bertanding? Semuanya harus dijawab oleh INSTED, KIRKHS, AIKOL, KENMS, KOS dan KAHS yang akan turun mengundi 22 Februari ini. Rasanya SPR UIA tahun better daripada tahun lepas dari segi promotion PRK. Kalau ada yang cakap tak tau lagi, memang nak kena sekeh la budak tu, hehe.
Jangan lupa turun mengundi 22 Februari 2011, Selasa ini. Undi 2 calon, 1 calon jer undi, UNDI ROSAK!
Selamat berkempen dan mengundi sebelum PRU ke-13 ;-)

7 comments:

Unknown berkata...

Terbaik!!!

Tanpa Nama berkata...

calon dr uia ktn ada je x-DQ..=)
KON kot instead of KOS
lg satu, mana dpt fakta klu undi 1 je dikira undi rosak???

Tanpa Nama berkata...

tp ada jugak calon2 yg mayb 'kenal' and 'rapat' org2 src terdahulu,tp dgn student2 biasa even skelas pown x penah nk bertegur sape, n senyum pown x..

btw cngrte untuk calon2 yg menang..hope kepinpinan src session ni dpt meneruskan kecemerlangan src 09/10..and mungkin bole jd lebih hebat..InsyaAllah.

JEBAT berkata...

Boleh juga jadi begitu. Anyhow, they should improve them self same with us ;-)

JEBAT berkata...

Boleh juga jadi begitu. Anyhow, they should improve them self same with us ;-)

Anonymous berkata...

calon dr uia ktn ada je x-DQ..=)
KON kot instead of KOS
lg satu, mana dpt fakta klu undi 1 je dikira undi rosak???

hidayah berkata...

Terbaik!!!

Catat Ulasan

banner125125 d'famous_125x125 ads_box ads_box ads_box
 

Politik

Ikon

Berita