Dikuasakan oleh Blogger.

Services

Services
Sound & Light System, Event Management, Recording, Studio, Books, Boutique, Photography, Wedding Planner, Transportation, Videography, Designing & Printing. Interested with the services?? Kindly text to 012-5829252.

Aku

Jurutera di KTF Engineering (M) Sdn. Bhd. Graduan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam Sarjana Muda Kejuruteraan (Komunikasi) di Kulliyyah Kejuruteraan. Tokoh Pelajar Putera 2004, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Nibong Tebal, Pulau Pinang. Melibatkan diri secara aktif dalam gerakan mahasiswa dalam dan luar kampus. Mantan Presiden Persatuan Pelajar Kejuruteraan 2006/2007 (Matrikulasi UIAM), mantan Pengerusi Perhubungan Awam, Majlis Perwakilan Pelajar UIAM 2008/2009 dan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia bagi sesi 2009/2010. Email : hang_jebat25@yahoo.com

Followers

Kebanjiran Guru di Malaysia: Satu Penilaian

Jumaat, 12 November 2010

Malaysia kini sedang memasuki fasa 15 tahun yang kedua ke arah mencapai Wawasan 2020. Selaras dengan itu, salah satu agenda penting kerajaan adalah untuk membangunkan satu sistem pendidikan bertaraf dunia. Oleh itu Kementerian Pelajaran Malaysia mempunyai tanggungjawab yang amat besar dalam membangunkan modal insan yang bersifat menyeluruh, progresif, bermoral dan beretika tinggi. Berdasarkan teras utama ini, Kementerian Pelajaran Malaysia merancang untuk melaksanakan dasar-dasar pembangunan pendidikan bagi mencapai matlamat pendidikan antaranya dengan memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh bagi melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek, meningkatkan kreativiti inovasi dan budaya ilmu pelajar, menyediakan sistem pendidikan yang lebih cekap, berkesan dan bertaraf dunia.

Pendidikan memainkan peranan penting dalam usaha membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketerampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi bagi mengisi keperluan bergelar status negara maju pada tahun 2020. Guru merupakan elemen yang penting dalam menjayakan misi ini kerana guru dilihat sebagai agen dalam mengkaderkan dan melahirkan generasi yang bertamadun dalam sesebuah negara. Peranan yang dimainkan oleh guru dalam pembinaan masyarakat bukanlah sedikit terutamanya dalam arus permodenan ini. Dalam usaha menyediakan pendidikan yang ideal, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyusun dan merancang untuk memperbaiki dan mempertingkatkan mutu pendidikan negara sesuai dengan perubahan sosialisasi masyarakat hari ini. Namun, jika bersandarkan kepada sistem pendidikan semata, saya merasakan ianya tidak menjamin keberjayaan hasrat murni ini. Ia harus dilihat dalam skop yang lebih luas termasuklah soal kebanjiran guru di Malaysia dari semasa ke semasa.

Statistik hari ini telah menunjukkan peningkatan yang tinggi terhadap pemilihan guru sebagai kerjaya pada masa depan. Ini dapat dilihat kepada kuota kursus perguruan yang ditawarkan di pusat pengajian tinggi awam dan swata di Malaysia. Kecenderungan graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian di IPTA dan IPTS memilih untuk menjadi guru usai graduasi juga dilihat semakin meningkat. Bagi sesetengah pihak, hal ini mungkin merupakan satu peningkatan yang positif kepada pendidikan di Malaysia. Namun, saya mempunyai pandangan dan buah fikiran yang berbeza di mana saya melihat kebanjiran guru yang tidak dikawal juga boleh memberi impak negatif kepada negara dalam jangka masa yang panjang. Ini adalah berdasarkan beberapa penilaian yang mendalam terhadap isu ini.

Mentaliti yang dimomokkan bahawa kerjaya guru sebagai satu kerjaya yang mudah dan dapat menyelamatkan diri dari risiko pengangguran yang terlalu lama, menyebabkan ramai yang memilih untuk menjadi guru sebagai jalan keluar daripada dihantui dengan masalah mendapatkan pekerjaan. Selain itu, ia seakan sudah menjadi trend semasa terutamanya di kalangan graduan yang berkelulusan daripada jurusan sastera. Hal ini mungkin dipengaruhi oleh beberapa faktor yang antaranya tiada peluang pekerjaan selepas graduasi, pilihan keluarga dalam memilih kursus di universiti, keadaan yang mendesak dan sebagainya. Faktor-faktor ini akan menyumbang dan menentukan sejauh mana keberkesanan dan keberjayaan nilai seorang pendidik benar-benar ditanam dalam diri setiap dari mereka yang memilih guru sebagai profesion bidan terjun. Jumlah guru yang terlalu ramai di Malaysia dilihat kurang memberi kesan terhadap hakikat sebenar proses pendidikan itu dicorakkan. Justeru, matlamat pembangunan dan pemantapan modal insan perlu dikoreksi semula.

Saya tidak mempunyai masalah dengan jumlah guru yang ramai sekiranya guru-guru ini mempunyai jati diri yang utuh sebagai pendidik dan pembentuk anak bangsa kerana saya amat yakin mereka ini sudah jelas dengan visi dan misi mereka sebagai pendidik. Namun, apa yang perlu dipersoalkan ialah guru yang ramai tetapi tidak mempunyai nilai jati diri guru yang sebenar akan memberi kesan kepada mereka yang dididik. Ini kerana, saya melihat guru merupakan ikon jati diri kepada masyarakat. Jika guru gagal berperanan, institusi pendidikan tidak mampu melahirkan anak bangsa yang berakhlak dan bermoral kepada masyarakat dan negara. Justeru, terlalu ramai guru di Malaysia dibimbangi akan mengurangkan keberkesanan dan penumpuan yang menyeluruh terhadap pembinaan anak bangsa Malaysia.

Selain itu, kekurangan tenaga pengajar yang berkemahiran turut menjadi isu dalam pelaksanaan pendidikan yang berkesan. Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Bahagian Perancangan Pembangunan Pendidikan Kementerian Pelajaran Malaysia, pada tahun 2000 sebanyak 61.8 % guru terdiri daripada guru perempuan dan Kementerian Pelajaran Malaysia menghadapi masalah menempatkan mereka di sekolah luar bandar, khususnya di kawasan pedalaman dan pulau. Kebanyakan sekolah di pedalaman dan pulau mendapat guru yang kurang berpengalaman atau kurang latihan. Keadaan ini juga turut menyebabkan berlaku ketidaksepadanan dalam pengagihan guru mengikut pilihan. Maka berlakulah keadaan di mana kebanyakan guru yang mengajar di sekolah menjadi “bidan terjun”. Guru yang bukan pilihan terpaksa mengajar mata pelajaran kritikal seperti Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris bagi memenuhi keperluan pelajar. Disebabkan kurang pengalaman dan pengetahuan tentang subjek berkenaan maka kewibaan guru dalam menyampaikan ilmu kepada pelajar mula dipertikaikan.

Berdasarkan faktor inilah saya merasakan bahawa pengambilan guru yang terlalu ramai perlu dikaji semula terhadap keberkesanan dalam mendidik dan membentuk generasi anak muda Malaysia yang seimbang dalam semua aspek. Saya khuatir sekiranya keghairahan menjadi guru tanpa memahami secara mendalam sistem pendidikan negara dan maksud terhadap pendidikan pada jangka masa panjang tidak membawa input positif kepada masyarakat Malaysia. Justeru, saya menyarankan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil langkah yang bijak dalam menyusun jumlah guru yang diperlukan di sekolah, menyajikan kokurikulum yang sesuai dengan kehendak semasa dan menitik beratkan kebajikan guru. Selain itu, saya mencadangkan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia agar menambah baik sistem pemilihan calon guru seperti memperketatkan syarat dan kriteria pengambilan calon guru. Moga saranan-saranan ini diambil serius oleh kerajaan dalam mempertingkat mutu sistem pendidikan Malaysia.

3 comments:

Unknown berkata...

kerjaya guru sesuatu yg mudah?? memang bhy mentaliti yg mcmni...
membentuk manusia bukan semudah melentur plasticine...

Hasbullah berkata...

Ketidakjadian sistem pendidikan, bukan semata-mata kerana exam oriented, tetapi, juga kaedah pelaksanaan..

Kaedah pelaksanaan atas kertas pula takkan dapat direalisasikan tanpa dokongan daripada manusia.. Salah satu aktor terpenting dalam drama pendidikan adalah guru..

Makin ramai pelakon masuk dalam bidang lakonan, kerana menganggap ini jalan pintas untuk jadi kaya.. Analogi untuk seorang guru.. Makin ramai menjadi guru sepatutnya melahirkan lagi ramai kualiti seorang guru.

Jadi guru, kalian bertuah, kerana menjadi pendidik anak bangsa, tapi, kalian terikat dengan amanah, bukan sekadar menunggu gaji masuk.

Semoga kalian, seorang guru, adalah golongan,

Berburu di padang datar,
Dapat rusa berbelang kaki,
Guru kepalang ajar,
Harapan bunga kembang menjadi.

Mencari ruang berkongsi. Sekadar pandangan.

eSafarEE berkata...

kerjaya guru sesuatu yg mudah?? memang bhy mentaliti yg mcmni...
membentuk manusia bukan semudah melentur plasticine...

Catat Ulasan

banner125125 d'famous_125x125 ads_box ads_box ads_box
 

Politik

Ikon

Berita